Wpis opublikowany 25.02.2019


Umowa serwisowa – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Firmy budowlane do realizacji zleceń potrzebują maszyn. Sposobem na zapewnienie całej swojej flocie pojazdów sprawności technicznej jest zawarcie umowy serwisowej. Czym się kierować, wybierając serwis? Jakie zapisy powinny znaleźć się w takiej umowie? Rozwiewamy wątpliwości.

Czym są umowy serwisowe i które firmy z nich korzystają?

Umowa serwisowa jest zatem sposobem na utrzymanie maszyn budowlanych w stałej gotowości do pracy. Gwarantuje ona szybki dostęp do pomocy technicznej i tym samym pozwala firmie budowlanej wywiązać się z prac zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem – w razie stwierdzenia usterek, zostaną one szybko usunięte.

Na zawarcie umów serwisowych najczęściej decydują się duże firmy budowlane, które mają własną flotę pojazdów. Z ich punktu widzenia umowa serwisowa to często najtańszy sposób, aby zapewnić sobie niezbędną pomoc techniczną na każdym etapie korzystania z maszyn oraz dostęp do części zamiennych lub oryginalnych w atrakcyjnych cenach.

Jakie korzyści dla firmy budowlanej płyną z zawarcia umowy serwisowej?

Firmy posiadające umowy serwisowe korzystają z przywileju pierwszeństwa. Oznacza to, że w razie stwierdzenia usterki są one obsługiwane w pierwszej kolejności. Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne dla każdej firmy budowlanej, która działa na podstawie harmonogramu prac i nie może pozwolić sobie na długie przestoje z uwagi na awarie maszyn budowlanych.

Przywilej pierwszeństwa w momencie zgłaszania usterki to jednak niejedyna korzyść płynąca z zawarcia umowy serwisowej. Klienci mogą liczyć również na:

Istotny jest też aspekt finansowy. Firma, która zawarła umowę serwisową, najczęściej otrzymuje informacje o rocznym koszcie serwisu należących do niej maszyn budowlanych. To zaś pozwala jej uwzględnić te wydatki w wycenach prac przeprowadzanych dla klientów.

Jak wybrać dobrą firmę serwisową?

Serwisowanie maszyn budowlanych to sposób, aby utrzymać je w dobrym stanie przez cały okres ich eksploatacji. Powierzenie serwisu zewnętrznej, wyspecjalizowanej w takich pracach firmie, może przynieść wiele korzyści. Aby jednak tak było, konieczne jest zwrócenie uwagi na kilka aspektów.

Podstawową kwestią jest doświadczenie firmy oferującej serwis. Warto zorientować się, czy w przeszłości współpracowała ona już z firmami budowlanymi, a jeżeli tak, to w jakim zakresie. Znaczenie ma także dostępność części do maszyn. Najlepiej, aby serwis współdziałał z wieloma producentami maszyn budowlanych i miał własny magazyn podzespołów. W ten sposób można uniknąć oczekiwania na sprowadzenie niezbędnych komponentów od producenta.

Korzystanie z serwisu jest stałym kosztem dla każdej firmy budowlanej, która ma własny park maszynowy. Mimo że cena nie jest najważniejsza, to jest jednym z czynników, który należy uwzględnić przy wyborze serwisu. Powinna ona być adekwatna zarówno do oferowanej jakości usług, jak i deklarowanego czasu naprawy maszyn.

Najważniejsze kwestie, które powinna regulować umowa

W Polsce obowiązuje zasada swobody zawierania umów, co daje stronom dużą elastyczność w formułowaniu poszczególnych ich zapisów. Aby jednak umowa była przejrzysta i każda ze stron wiedziała, na co może liczyć, bardzo ważne jest uwzględnienie w niej:

Najlepsze firmy serwisowe przedstawiają klientowi indywidualną umowę po uzgodnieniu z nim szczegółów współpracy. Inaczej mówiąc, nie posługują się opracowanymi wcześniej wzorami, ale odpowiadają na potrzeby potencjalnego kontrahenta.