Układ jezdny maszyny budowlanej to jeden z najważniejszych elementów w sprzęcie, który pracuje na budowie. Od sprawności układu zależy efektywność pracy. Jeżeli układ jezdny ulegnie awarii, maszyna będzie bezużyteczna, a jej naprawa może pochłonąć znaczne koszty. Dbanie o maszyny, konserwowanie ich i poddawanie wymaganym przeglądom serwisowym to podstawa sprawności urządzeń budowlanych.
Dobry stan układu jezdnego
Układ jezdny to zaraz za układem hydraulicznym i silnikiem, najczęstszy element maszyny, który ulega uszkodzeniom i awariom. Ze względu na swoje funkcje i rozmiary koszt naprawy układu jest zazwyczaj bardzo wysoki. Dobry stan układu jezdnego to nie tylko prawidłowa praca samego urządzenia, ale także wydajność, a przede wszystkim bezpieczeństwo pracy.
Opony i felgi
Opony to podstawowy element układu jezdnego w maszynach kołowych. To także część, która najczęściej ulega uszkodzeniu. Niestety wielu operatorów maszyn budowlanych nie ma w zwyczaju sprawdzać i kontrolować ciśnienia powietrza w oponach. Dopiero w momencie awarii zwracają na nie uwagę. Wtedy jednak jest już za późno. Regularne kontrole pozwalają jednak uniknąć zbyt szybkiego zużycia lub uszkodzenia. Aby opony spełniały w pełni swoją funkcję, muszą być dopasowane do podłoża, na którym będą pracować. Ponadto muszą mieć rozmiar zgodny z zaleceniami producenta. Zarówno zbyt małe, jak i za duże opony będą niekorzystnie wpływać na kondycję całego układu jezdnego. Warto też regularnie sprawdzać stan bieżnika. Co do felg, to warto sprawdzać, czy nie ma w nich mechanicznych uszkodzeń czy ognisk korozji, które mogą przyczynić się do nagłego zdarzenia powodującego przestój maszyny.
Podwozie
Rzadko przeprowadza się kontrolę podwozia, a to duży błąd, ponieważ jego awaria to niemalże zawsze ogromne koszty naprawy. Kontrolę stanu podwozia warto rozpocząć od sprawdzenia uszczelnień (np. uszczelniacz mostu, poziom oleju w dyfrze). Niewykryty minimalny wyciek lub brak reakcji na wyciek może doprowadzić z czasem do sporej awarii. Ponadto nie można pominąć wałów pędnych i krzyżaków. Wszystkie te elementy powinny być odpowiednio mocno dokręcone. Ich prawidłowa praca wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo operatora. Luzy w wałach pędnych lub wybicie krzyżaków mogą także doprowadzić do kosztownych awarii.
Gąsienice
W przypadku maszyn, które mają układ gąsienicowy, należy bacznie kontrolować stan zwolnic (przekładni zębatych). Przede wszystkim należy zwracać uwagę na różne dźwięki, które pojawiły się z czasem, a których wcześniej nie było. Mogą one świadczyć o uszkodzeniu zwolnicy. Ważne jest także kontrolowanie, czy obie gąsienice pracują tak samo, czy tak samo ciągną. Jeżeli odczuwalna jest różnica, koniecznie trzeba znaleźć jej przyczynę i ją wyeliminować.
Układ jezdny maszyny budowlanej - podsumowanie
Operator maszyny budowlanej lub właściciel pojazdu powinien regularnie przeprowadzać kontrolę urządzenia, która polega na sprawdzeniu podstawowych elementów. Należy zwracać uwagę na stan bieżnika opon, ewentualne wycieki, niepokojące odgłosy w trakcie pracy czy spadek wydajności napędu. Wszelkie odstępstwa od normy i nieprawidłowości należy jak najszybciej usunąć, a nie bagatelizować. Szybka reakcja pozwoli uniknąć kosztownych, a czasami takie długotrwałych napraw. Niepracująca maszyna może powodować postój innych urządzeń lub pracowników na budowie, a to z kolei będzie generować ogromne i niepotrzebne nakłady finansowe. Wszystkie maszyny budowlane powinny być poddawane regularnym, okresowym przeglądom. Sprawny układ jezdny to efektywna, wydajna praca i bezpieczeństwo w miejscu pracy.
Zobacz również: Filtry hydrauliczne maszyn budowlanych - jaką pełnią rolę, jak je dobierać i jak o nie dbać?