Każdy inwestor i kierownik budowy zdaje sobie sprawę, jak kosztowne i problematyczne są awarie maszyn budowlanych. Niestety, usterki, które uniemożliwiają kontynuowanie prowadzonych prac, przynoszą spore straty. Dlatego tak ważne są regularne przeglądy sprzętu, systematyczna wymiana zużytych części oraz profilaktyczne remonty. To gwarancja pełnej sprawności maszyny, która nie tylko posłuży dłużej i wydajniej, ale też będzie w pełni bezpieczna dla osób, które ją obsługują.
Rzeczywisty czas pracy maszyn budowlanych
Maszyna budowlana należąca do wykonawcy albo wynajęta do wykonania określonych prac ma swój tzw. czas zatrudnienia. Jedynie pewna jego część to efektywna praca, bo sporo zabierają przestoje. Przyjrzyjmy im się bliżej.
Maszyna nie pracuje, gdy poddawana jest bieżącej konserwacji. Stoi, gdy operator ma przerwę. Ona też ma przerwy w pracy, zarówno organizacyjne, jak i technologiczne. Na przykład każdy dźwig stoi bez ruchu, gdy trwa zakładanie i zdejmowanie zawiesia na transportowanych nim elementach. Ładowarka musi czekać, gdy wypełniona ciężarówka odjeżdża, a na jej miejsce podjeżdża kolejna. Przerwy mogą też wynikać z organizacji robót (np. czekanie na wykonanie jakiegoś etapu prac lub przygotowanie obszaru roboczego), a niekiedy też warunków atmosferycznych.
Czas to pieniądz, a tymczasem…
Tych przerw jest naprawdę sporo, a licznik bije, czas upływa, toteż każda minuta i godzina rzeczywistej pracy maszyny staje się więcej warta, niżby to wynikało z prostego harmonogramu. Tym większe powstają straty, gdy maszyna ulegnie awarii lub ostatecznemu zużyciu. W tym miejscu musimy rozróżnić dwa zasadnicze pojęcia. Maszynę tracącą walory użytkowe można remontować lub naprawiać.
Remont maszyny budowlanej to nic innego jak przywrócenie walorów użytkowych, ale w jakimś stopniu zużytej i albo mniej wydajnej niż nowa, albo grożącej usterką lub poważną awarią.
Naprawa to z kolei przywrócenie walorów użytkowych maszynie zepsutej, która do pracy się nie nadaje.
Lepiej remontować czy naprawiać?
Jeszcze jedną istotną różnicą między remontem a naprawą maszyn budowlanych jest to, że remont można zaplanować, a naprawę wykonuje się niejako z konieczności, gdy wystąpi awaria. Zdarzenie planowane jest oczywiście mniejszym złem, bo można tak ustalić jego porę, by nie powstawały straty w wyniku nieobecności maszyny na placu budowy. Można przeprowadzić remont, gdy maszyna nie jest akurat potrzebna albo gdy jest do dyspozycji maszyna zastępcza.
Remont to swego rodzaju działanie profilaktyczne: ryzyko, że awarii ulegnie maszyna złożona z elementów znajdujących się w idealnym lub bardzo dobrym stanie, jest stosunkowo niewielkie. Zupełnie inaczej ma się rzecz z maszyną wyeksploatowaną i zaniedbaną – ta może się zepsuć w każdej chwili. Trudno byłoby nie dodać w tym miejscu, że maszyna w pełni sprawna to także większe bezpieczeństwo ludzi i sprzętu na placu budowy.
W medycynie od dawna wiadomo, że zapobieganie chorobom jest tańsze niż ich leczenie. Podobnie jest z maszynami: lepiej remontować zawczasu, niż naprawiać po szkodzie.
Na czym polega remont maszyn budowlanych
Może to być naprawa główna silnika, a także regeneracja lub wymiana zużytych elementów, takich jak np. mosty napędowe, układy ogrzewania i chłodzenia, zawieszenia, ramy, osprzęt roboczy (łyżki, lemiesze etc.), skrzynie ładunkowe, kabiny i wiele innych. Poszczególne elementy oraz części można wymieniać na fabrycznie nowe i oryginalne lub na zamienniki. Niektóre elementy, zwłaszcza silnikowe, można poddawać regeneracji, np. poprzez usuwanie nieszczelności kanałów w bloku i głowicy, szlifowanie wału korbowego, osiowanie, tulejowanie, honowanie, a także oczywiście czyszczenie i mycie.
Zaletą remontu jest więc i to, że można oszacować jego koszty i zdecydować się na taki lub inny zakres prac. Przy naprawie możliwości manewru finansowego są znacznie mniejsze.
Jak wybrać firmę remontową
Remonty maszyn budowlanych kosztują, ale choć nikogo nie namawiamy do przepłacania, przestrzegamy też przed oszczędzaniem na tych kosztach. Bylejakość remontu prędzej czy później da o sobie znać, generując kolejne wydatki. Warto więc stawiać na firmy renomowane, wyspecjalizowane w naprawach określonych maszyn i gwarantujące kompleksowość wykonania prac. Jeśli w warsztacie da się usłyszeć „ale tego nie robimy”, to nie jest to dobry znak.
Ponadto firma, której warto zlecić remont maszyny, powinna mieć dostęp zarówno do oryginalnych części zamiennych, jak i do dobrej jakości zamienników, a to, co zamontuje w ramach remontu, uzgodnić z zamawiającym.
Zobacz również: Układ jezdny maszyny budowlanej - jak o niego dbać?