Czym jest zwolnica?
Zasada działania zwolnicy jest prosta. To mechanizm, który zwiększa moment obrotowy przekazywany na koła lub gąsienice, zmniejszając prędkość kątową wałka przekazującego moc. Oznacza to, że można uzyskać lepsze osiągi w trudnym terenie lub przy pracy z dużymi obciążeniami. Niektóre zwolnice mają także za zadanie zwiększyć prześwit, ponieważ wysuwają półoś od centrum koła w górę. Takie zastosowanie świetnie sprawdza się w przypadku pojazdów, które ze względu na niewiele koła mają niski prześwit.
Sprawdź ofertę części do maszyn budowlanych
Zalety zwolnicy
Dzięki zwolnicy zyskujemy zwiększony moment obrotowy przekazywany na koła. Naturalnie oznacza to, że zmniejsza się prędkość obrotowa koła, ale w przypadku maszyny budowlanej lub rolniczej to nawet zaleta. Oprócz tego znacznie zwiększa się wytrzymałość dyferencjałów osiowych. Koła zębate w samej zwolnicy rozkładają na siebie siły, a co za tym idzie, zmniejszamy zużycie naprawdę drogich elementów, jakimi są skrzynie biegów. Zatem zwolnice nie tylko sprawiają, że maszyny budowlane lepiej wykonują swoją pracę, są do tego odporniejsze i bezpieczniejsze.
Awarie, jakim może ulec zwolnica
Jak każdy element mechaniczny, zaniedbana zwolnica może ulec awarii. Najczęstszymi problemami są pęknięte wałki lub zębatki pośrednie. Od dużej ilości ciężkiej pracy w niesprzyjających warunkach [praca brodząc w wodzie - koryta rzek, zbiorniki wodne, woda morska] zwolnica może stracić swoje uszczelnienie. Objawami awarii będą dźwięki trzasków, dobiegających z okolic koła. Wyciek oleju i spadek mocy to kolejne objawy uszkodzonej zwolnicy. Brak oleju to najpopularniejsza przyczyna zatarcia łożysk, wytarcia wałków atakujących czy nawet zużycie i deformację zębów. W ostateczności może dojść do rozerwania korpusu. Jeśli dopuścimy do sytuacji, w której zwolnica ulegnie mocnemu uszkodzeniu, niemożliwa będzie prosta naprawa i cały element będzie musiał być wymieniony.
Częsta kontrola stanu uszczelnienia zwolnicy może pozwolić nam wypatrzeć w porę niszczącą się osłonę i zaoszczędzić sobie ogromnego kłopotu w przyszłości. Należy również pamiętać, że nie wolno wlewać również za dużej ilości oleju. W trakcie pracy rozgrzewa się on i zwiększa swoją objętość, a następie wypycha uszczelki gumowe i dochodzi do wycieku.
Wymiana oleju w zwolnicach
Wymiana oleju w zwolnicach powinna odbywać się, gdy są one rozgrzane. Wtedy stary olej łatwiej wypłynie, zabierając ze sobą resztki ewentualnych drobinek. W zwolnicy są dwie śruby – jedna będzie służyć do zlewania starego oleju, druga do wlewania nowego. Sugeruje się, aby odkręcić najpierw tę powyżej poziomu oleju, dzięki czemu wyrówna się ciśnienie wewnątrz zwolnicy. Jeśli chodzi o rodzaj oleju i jego ilość trzeba posłużyć się instrukcją maszyny. Każdy producent ma nieco inne zalecenia.
Wielu właścicieli maszyn budowlanych i rolniczych podejmuje się samodzielnych wymian uszkodzonych lub zużytych zwolnic. Naprawa zwolnicy w przypadku gdy ma się zdolności mechaniczne, odpowiedni klucz i schemat napędu koparki, nie powinna stanowić większego problemu.
Jakie są rodzaje zwolnic?
Ze względu na budowę wymieniamy trzy rodzaje zwolnic:
obiegowe —ulokowane są w piaście koła o zwartej konstrukcji,
walcowe— posiadają uzębienie zewnętrzne i służą do zwiększania prześwitu pod mostem,
różnicowe — mocowane w piastach kół. Nie wpływają na wysokość prześwitu, a ich konstrukcja przypomina mechanizm różnicowy.
Zwolnice są elementem, który wystawiony jest na działania ogromnych przeciążeń. Na szczęście, nawet jeśli czeka Cię wymiana elementów zwolnicy w Twojej maszynie, w sklepie Cemasz znajdziesz części do większości maszyn. Oferujemy profesjonalne doradztwo. Skontaktuj się z nami, a przekonasz się, czym jest fachowa obsługa!