Zanim zadamy sobie takie pytanie, zastanówmy się nad pytaniem: części używane do maszyn budowlanych, czyli jakie? Nie jest to określenie jednoznaczne. Jakość i trwałość części, które były już w użyciu może się między sobą znacząco różnić. W tekście postaramy się przybliżyć ogólną klasyfikację części używanych, a także odpowiedzieć na pytanie, czy warto brać je pod uwagę przy zakupie.
Podział części używanych
Ze względu na pochodzenie oraz ich historię możemy wyróżnić rodzaje części używanych, takie jak:
1. Części pochodzące z demontażu uszkodzonej maszyny
Pozyskiwane najczęściej wskutek wypadku, pożaru, zatopienia sprzętu. W takiej sytuacji nie jesteśmy w stanie określić stanu i trwałości elementów. Oczywiście można zakładać, że w przypadku spalenia kabiny, pozostałe elementy maszyny (takie jak układ napędowy czy wysięgi) nie zostały przez zdarzenie uszkodzone. Należy jednak dołożyć staranności, aby otrzymać informacje o ich stanie przed tym zdarzeniem.
2. Części z demontażu maszyny, której „nie opłaca” się naprawiać
Jako przykład podajmy skrzynię biegów w spycharce. Zdarza się (szczególnie w europejskich serwisach autoryzowanych, gdzie ceny robocizny są na innym poziomie niż w naszym kraju), że koszt wymontowania skrzyni, jej rozebrania, weryfikacji, naprawy, ponownego montażu i uruchomienia jest zbyt duży do zaakceptowania przez właściciela. Ten w tej sytuacji decyduje się na sprzedaż osobno silnika, elementów układu jazdy, zwolnic, łańcuchów, kabiny, elementów układu elektrycznego/sterowania. Nie da się sprecyzować trwałości ani wytrzymałości tych elementów. Tutaj kluczowe też będzie otrzymanie rzetelnych informacji o pracy i warunkach eksploatacji maszyny przed jej awarią.
3. Części z rozbiórki podzespołu w serwisie fabrycznym
Bywa, że producent mostu, skrzyni lub całej maszyny nie sprzeda swoich zapasów magazynowych. Zdarzają się wtedy sytuacje, kiedy decyduje się on na demontaż na poszczególne części lub podzespoły, a następnie oferuje je do sprzedaży. W tym wypadku kupujący jest w komfortowej sytuacji. Części mają gwarancję producenta, idealną historię (a właściwie jej brak) oraz zazwyczaj są gotowe do montażu. Mankamentem w tym wypadku będzie cena, która może zbliżyć się do poziomu ceny nowych elementów.
4. Części używane niewiadomego pochodzenia
Brakuje źródła pochodzenia części czy dokumentów zakupowych. Historii z takimi elementami w rolach głównych jest mnóstwo, ale nie warto ich przytaczać. Należy zwrócić uwagę, że w tej grupie mogą występować komponenty pochodzące z maszyn kradzionych. Cena może być atrakcyjna, jednak istnieje ryzyko ,iż policja lub inny organ prowadzący dochodzenie, prędzej czy później złoży nam wizytę. Dodatkowo niesmak wzbudza fakt, że można nieświadomie wspierać grupy przestępcze, które trudnią się tym procederem.
W takim razie co wybrać?
Nowe części mają właściwie same zalety. Mają gwarancję, ich zakup posiada stosowną dokumentację, zachowane są wszystkie parametry techniczne. Zdarza się nawet, że ceny części nowych niewiele będą różnić się od używanych.
Jednak w przypadku, kiedy potrzebujemy zakupić cały podzespół, jak na przykład: silnik, kabina, silnik jazdy, skrzynia transmisyjna, most napędowy – cena może zdecydowanie przemówić na korzyść komponentów używanych.
Do tego dochodzą sytuacje, kiedy części używane są jedyną alternatywą, ponieważ nowe nie są już dostępne na rynku. Taka sytuacja występuje w przypadku części lub całych podzespołów, które producent postanowił wyprowadzić z produkcji.
Podsumowując, nie ma dobrej odpowiedzi na pytanie, które zostało zadane na początku tekstu. W zależności od tego, jakiej części lub podzespołu będziemy potrzebować, warto przed zakupem dobrze przyjrzeć się temu, co oferuje rynek. Czasami bardziej opłacalnym będzie zakup części nowej, a czasem rzeczywistość wręcz może nas zmusić do inwestycji w te, które były już w obiegu. Wybierajmy rozwiązania najkorzystniejsze zarówno dla naszego bezpieczeństwa (sprawdzone części używane i nowe, które posiadają historię), jak i finansów.
Dla posiadaczy maszyn budowlanych najważniejszy powinien być fakt, że na rynku dostępne są bardzo duże ilości części nowych. Zarówno oryginalnych, jak i zamiennych oraz całkiem spora ilość części i podzespołów używanych. Mając do wyboru wszelkie możliwości, z dużym powodzeniem można zadbać o optymalizację kosztów serwisowych, napraw i przestojów.
Zobacz również: Na czym polega i jak przebiega remont kapitalny maszyny budowlanej?