Krzyżaki wału napędowego w koparkach kołowych są podobnym elementem jak w samochodach i pełnią taką samą rolę. Umieszczone są w osiach napędowych i odpowiadają za przekazywanie momentu obrotowego między wałem a kołami, co umożliwia ruch maszyny.
Krzyżaki składają się z czterech ramion krzyżujących się pod kątem prostym w centrum i są mocowane na łożyskach igiełkowych w przegubie krzyżakowym, nazywanym Cardana. Krzyżaki muszą pracować w trudnych warunkach i pod dużym obciążeniem, co powoduje ich naturalne zużycie. Ich wytrzymałość wynosi zazwyczaj około 5000 motogodzin, ale jeśli zauważymy, że są wypracowane lub zużyte albo uszkodzone, należy je wymienić na nowe wcześniej.
Awaria krzyżaków w koparce kołowej może prowadzić do poważnych problemów z napędem, a nawet do uszkodzenia całej półosi. Objawami uszkodzenia krzyżaków mogą być nieprzyjemny pisk lub metaliczny hałas słyszalny od mostu napędowego, stuki przy naciśnięciu pedału gazu i po szybkim zwolnieniu go, a także wibracje podczas jazdy.
Wymiana krzyżaków półosi w koparce kołowej jest skomplikowanym procesem, który wymaga zaangażowania wykwalifikowanego personelu oraz specjalistycznego sprzętu. Wymiana polega na demontażu półosi napędowej, a następnie wymianie zużytych krzyżaków na nowe. Ważne jest, aby wybrać odpowiednie krzyżaki, które będą odpowiednio dopasowane do osi napędowej i wytrzymałe na trudne warunki pracy. Bardzo ważny jest także sam proces montażu - wprasowania krzyżaka, należy do tego użyć właściwej prasy.